Højt til loftet
og plads til alle

Hverdagen på BIE består af skole, sport og socialt samvær. Vi har faste rutiner, men har også mange dage, hvor rutinerne brydes.

YouTube video

Din hverdag på skolen bliver meget forskellig fra det, du kender i dag. Du er sammen med dine skolekammerater hele døgnet – både når du spiser, går i skole, dyrker din idræt og hygger dig om aftenen og i weekenden. Hver dag byder på nye oplevelser, men vi forsøger at holde den samme dagsrytme, så du har nogle faste holdepunkter. En dag på BIE ser for det meste sådan ud:

07.00 – Fælles og obligatorisk morgenmad
08.00 – Undervisning
09.30 – Pause (bad, omklædning og mellemmåltid)
10.10 – Undervisning
11.40 – Pause, rengøring af fællesområder
12.00 – Middagsmad i 09’eren (varm mad)
12.45 – Undervisning
14.15 – Pause (mellemmåltid)
14:30 – Undervisning
16:30 – Stilletime til lektielæsning, afslapning, rengøring af værelset. Eleverne opholder sig typisk på deres værelser
18.30 – Aftensmad i 09’eren
19.00 – Træning og samvær. I løbet af ugen er der forskellige aktiviteter, eleverne kan deltage i – bl.a. lektiehjælp i aulaen, spil, turneringer, valgfag eller andet. Eleverne kan naturligvis også slappe af på værelserne eller bare hygge med hinanden
21.30 – Eleverne skal være på deres gange
22.00 – Eleverne skal være på deres værelser
23.00 – Godnat (nattevagten går sin runde)

Er du klar til at blive inspireret?

Et skoleår på BIE betyder også masser af spændende oplevelser inden for kunst, kultur, musik, sport, arkitektur og politik.

På BIE sætter vi pris på store oplevelser. Vi elsker at komme ud af huset og få sanserne udfordret, så vi bliver inspireret til at tænke nye tanker. Der kan både være tale om arrangementer og ture om dagen samt events om aftenen. Til tider også i weekenderne. Det er en vigtig del af dit ophold på skolen at få vitaminer til krop og sjæl.

Nogle arrangementer er også for forældre, så de kan få et indblik i skolens liv og hverdag. To gange årligt holder vi særlige forældredage, der primært drejer sig om den enkelte elevs faglige, personlige og sociale udvikling.

Se også vores aktivitets- og studiekalender med oversigt over temauger, studieture, linjeture og meget andet.

Info om kontaktgrupper

På BIE bliver du en del af en kontaktgruppe på 12-14 elever, der har ugentlige møder med den tilknyttede kontaktlærer. Her hygges og snakkes om løst og fast i forhold til livet på efterskolen, men det er også her der arbejdes målrettet med BIEs trivselsprogram. Det er kontaktlæreren der sætter rammen for møderne, men du/I har altid mulighed for at komme med indspark til indholdet.

Pligter

Alle hjælper med at holde skolen pæn og ren

Som elev har du en række pligter, som skal overholdes. Det er vigtigt, for at vi kan fungere så mange sammen under ét tag.

Dit værelse

Du er ansvarlig for, sammen med dine roomies, at dit eget værelse altid er rydeligt og præsentabelt – det kræver oprydning og udluftning hver dag. En gang om ugen er der desuden hovedrengøring på værelset, som du klarer sammen med dine værelseskammerater.

Fællesarealer

Hver aften organiserer aftenvagten den daglige rengøring af fællesarealerne. Der skal blandt andet fejes og tømmes skraldespande. 4-5 gange om året er man sammen med sin basisgruppe ansvarlig for hovedrengøring af fællesarealerne.

Køkkentjans

Alle elever skal 2-3 gange om året i køkkenet sammen med andre fra kontaktgruppen. I køkkenet hjælpes til med forberedelse af måltiderne samt opvask og rengøring efter spisning – morgen, middag og aften. Du lærer om basale hygiejneregler og bliver taget med på råd om den kommende uges menu.

Vis hensyn

Vi har én overordnet samværsregel – vis hensyn.

Det betyder, at vi forventer, at alle på BIE altid tager hensyn til fællesskabet og har en positiv indstilling til at indgå i et forpligtende fællesskab. Vi går selvfølgelig ud fra, at du har valgt os, fordi du har et stort ønske om at leve sundt, arbejde målrettet og udvikle dig fagligt, sportsligt og socialt.

Vi tolererer under ingen omstændigheder…

• Nogen som helst form for indtagelse af rusmidler
  • Nogen som helst form for brug af doping
  • Nogen som helst form for voldelig adfærd – både fysisk og psykisk
  • Nogen som helst form for tyveri eller hærværk

Forbuddene gælder i alle skolesammenhænge, herunder også til og fra skole, på ture, ved sportsbegivenheder og lignende. Overtrædelse fører til øjeblikkelig bortvisning fra skolen.

Kost og ernæring

Det rigtige brændstof på tanken

På BIE lægger vi stor vægt på at tilbyde alle elever en sund og varieret kost, der tager højde for deres individuelle behov.

På BIE serverer vi dagligt tre hovedmåltider samt tre mellemmåltider. På den måde kan du spise optimalt før, under og efter dine træninger. Det er også muligt for dig at lave madpakker, hvis det passer bedre i forhold til kampe og træning.

Vores dygtige kokke laver lækker mad, der er nøje tilrettelagt i forhold til makronæringsstoffer (fordeling mellem protein, kulhydrat og fedt) og mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler). Det sikrer, at du som elev får en sund fysisk udvikling og kan præstere maksimalt i hverdagen.

Vil du høre mere?

Har du et spørgsmål – eller ønsker du at blive ringet op?
Udfyld formularen, så vender vi hurtigt tilbage til dig

• Dette felt er til validering og bør ikke ændres.