Kontakt os | Viggo

Livet på efterskolen

Som så mange andre, er du sikkert spændt på, hvordan det er at gå på efterskole og bo hjemmefra sammen med mange andre.

Du kan godt forvente, at din hverdag på skolen bliver meget forskellig fra det, du kender i dag. Du er sammen med dine skolekammerater hele døgnet – både når du spiser, går i skole, dyrker din idræt og hygger dig om aftenen og i weekenden.

Hver dag byder på nye oplevelser. Samtidig vil vi gerne holde en ret fast dagsrytme, så vi alle har nogle faste holdepunkter i løbet af dagen.

Kommer du med den rigtige indstilling, kan du glæde dig til en stor og god oplevelse.

Her kan du læse mere om, hvordan livet på skolen ser ud i hverdagen og når der er arrangementer og events.

Spring til

Hverdagen på Brøndby Idrætsefterskole

Bare rolig. Dine dage bliver på ingen måde ens. Men fx undervisninger, måltider og sengetider ligger ret fast.

En typisk dag på skolen kan se nogenlunde sådan her ud:

07.00 – Fælles og obligatorisk morgenmad

08.00 – Undervisning

09.30 – Pause (bad, omklædning og mellemmåltid)

10.10 – Undervisning

11.40 – Pause, rengøring af fællesområder

12.00 – Middagsmad i 09’eren (varm mad)

12.45 – Undervisning

14.15 – Pause (mellemmåltid)

14:30 – Undervisning

16:30 – Stilletime til lektielæsning, afslapning, rengøring af værelset. Eleverne opholder sig typisk på deres værelser

18.30 – Aftensmad i 09’eren

19.00 – Træning og samvær. I løbet af ugen er der forskellige aktiviteter, eleverne kan deltage i – bl.a. lektiehjælp i aulaen, spil, turneringer, valgfag eller andet. Eleverne kan naturligvis også slappe af på værelserne eller bare hygge med hinanden.

21.30 – Eleverne skal være på deres gange

22.00 – Eleverne skal være på deres værelser

23.00 – Godnat (nattevagten går sin runde)

Glæd dig til ture og events

Vi elsker at komme ud af huset, få vores sanser udfordret og blive inspireret til at tænke nye tanker. Det er vigtigt for alle på skolen, at vi ikke kun får vitaminer til kroppen, men også til hovedet og sjælen.

Mens du går på skolen, får du mange spændende oplevelser. Det kan for eksempel være inden for kunst, kultur, musik, sport, arkitektur og politik.

Du kan glæde dig til mange arrangementer, ture og events. Nogle er om dagen, og andre er om aftenen. Og når det passer i kalenderen, sker der også noget i weekenderne.

Vi inviterer også af og til forældrene forbi, så de får et indblik i dit liv og hverdagen på skolen. To gange årligt holder vi særlige forældredage. De handler primært om den enkelte elevs faglige, personlige og sociale udvikling.

Du bliver del af en kontaktgruppe

En kontaktgruppe er en gruppe på 12-14 elever, der sammen har ugentlige møder med en kontaktlærer. Her hygger I og snakker om alt muligt og om livet og hverdagen på efterskolen. Det er også her I arbejder målrettet med vores trivselsprogram.

Kontaktlæreren sætter rammen for møderne, men du og de andre elever kan altid komme med indspark til møderne, så det handler om det, der er vigtigt for jer.

Du har daglige pligter

Vi har alle et ansvar for, at skolen fungerer i det daglige. Det betyder, at alle har ansvar og pligter i det daglige. Også dig.

Alle hjælper med at holde skolen pæn og ren

Du og alle andre elever skal overholde en række pligter. Det er vigtigt, for at vi kan fungere så mange sammen under ét tag.

Du er med til at holde dit værelse rent

Dit værelse skal være til at være på for alle, der bor der. Du er derfor ansvarlig for, at dit eget værelse altid er ryddeligt og præsentabelt. Det kræver for eksempel både oprydning og udluftning hver dag. Der er hovedrengøring på dit værelse en gang om ugen, som du og dine værelseskammerater sammen klarer.

Du har også ansvar for fællesarealerne

Skolen er vores alles. Aftenvagten koordinerer derfor en daglig rengøring af fællesarealerne hver aften, hvor du er med til at feje og tømme skraldespande. 4-5 gange om året er du sammen med din basisgruppe ansvarlig for hovedrengøring af fællesarealerne.

Du har køkkentjans

På med plastikhandskerne. Du skal nemlig i køkkenet 2-3 gange om året. Her er du sammen med de andre fra din kontaktgruppe. I hjælper med at forberede måltiderne, vasker op og gør rent efter spisning morgen, middag og aften. Du lærer om basale hygiejneregler, og du bliver taget med på råd om den kommende uges menu. Måske kan du få din livret?

Vores vigtigste regel er: Vis hensyn

Vi forventer, at du og alle andre på BIE altid tager hensyn til fællesskabet. Du skal have en positiv indstilling til at indgå i vores forpligtende fællesskab. Når du har valgt os, forventer vi, at det er fordi, du har et stort ønske om at leve sundt, arbejde målrettet og udvikle dig fagligt, sportsligt og socialt.

Vi tolererer under ingen omstændigheder

Der er højt til loftet på vores skole, men der er klare grænser, når det kommer til:

• Nogen som helst form for indtagelse af rusmidler
  • Nogen som helst form for brug af doping
  • Nogen som helst form for voldelig adfærd – både fysisk og psykisk
  • Nogen som helst form for tyveri eller hærværk

Det gælder også til og fra skole, på ture, ved sportsbegivenheder og lignende.

Overtrædelse fører til øjeblikkelig bortvisning fra skolen.

Kost & ernæring

Vi lægger stor vægt på, at du og alle elever får en sund og varieret kost, der tager højde for alles individuelle behov, så vidt det er muligt.

Køkkenet serverer dagligt tre hovedmåltider og tre mellemmåltider. På den måde kan du spise optimalt før, under og efter dine træninger.

Du kan også lave dig en madpakke, hvis det passer bedre i forhold til kampe og træning.

Vores dygtige kokke laver lækker mad, der er nøje tilrettelagt i forhold til makronæringsstoffer (fordeling mellem protein, kulhydrat og fedt) og mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler). Du skal som elev få en sund fysisk udvikling og kunne præstere maksimalt i hverdagen.

Du kan læse mere om køkkenet her.